Københavns  Lufthavn
Home Up Rejsekort Parkeringsregler Finanskrise Bolig i udlandet Ophold i Danmark Dansk pas Sommerhusregel Bopælspligt Grundlovstale Pension Københavns  Lufthavn Kontokort Skatteaftaler Sundhed

 

Politikere i kaos

To politikere oplever også lufthavnskaos

Det som tusinder af flypassagerer har oplevet - og klaget over det sidste 3/4 år - har Helge Adam Møller og Per Kaalund nu også prøvet. Der er jo som bekendt forskel på folk og deres oplevelse får således også det meste af en side i Berlingske Tidende. Som gammel soldat foreslår Helge Adam Møller da også, at der posteres en oversergent til at lede køen til sikkerhedskontrollen. Lufthavnsdirektør Niels Boserup var sædvanen tror ikke til at træffe for en udtalelse, men måske han forsat gemmer sig på sit kontor.

For andre almindelig mennesker, kan de to politikers oplevelse dog betyde, at der vil blive rettet på forholdende i Kastrup Lufthavn.

Læs den fulde artikel ved at klikke på link til venstre

27-03-2007


Arrogancen og flugt fra ansvar finder nye højder i Kastrup

Uden for pædagogisk rækkevidde er en opfattelse, der sidder i baghovedet efter lufthavnsledelsen i Kastrup Lufthavn igen dummer sig.

Netop hjemkommet fra ferie på Azorerne fortsætter lufthavnsformand Henrik Gürtler i samme spor, som lufthavnsdirektør Niels Boserup. Meget tyder på, at Henrik Gürtler skulle have været blevet på Azorerne på samme måde, som Boserup gemte sig på sit kontor indtil han begyndte at slå ud efter journalister - det ville have hjulpet lufthavnen og ikke mindst ham selv.

Lufthavnsformand Henrik Gürtler

Problemerne i lufthavnen er ifølge formanden alle andre end lufthavnsledelsen ansvar. En presse, som er i agurketid. Politiker, som ikke har andet at lave. Ubehjælpsomme og for mange charterturister, der ikke kan finde ud af at tømme lommerne før de skal igennem sikkerhedskontrollen, der på denne måde bruger »100 år og en eftermiddag«”.

Et tåbeligt fjols at høre på og det gør det bestemt ikke bedre, at manden er på linie med lufthavnsdirektør Boserup. Set ude fra, er det ikke så mærkeligt, at lufthavnen, med en sådan ledelse, kan komme så galt af sted i en situation med 10.000 herreløse kufferter, timelange køer for de tusindvis af rejsende, et nedbrudt bagagesystem og strejke blandt servicemedarbejdere.

For de rejsende, der har oplevet de kaotiske dage er den topmålte arrogance og ansvarsflugt, kun salt i såret.

14-07-2006


Arrogancen kappede over

Direktør Niels Boserup fortsætter med sin afvisning, at der er særlige problemer i Københavns Lufthavn. Efter pressen har fundet frem til ham i hans kontor, hvor han i flere dage har oprethold tavshed, fik arrogancen nye højder, da han under et interview med DR1 slog ud med hånden og afbrød optagelsen. Det var tydeligt, at denne mand ikke er vant til at blive modsagt og på trods af journalisten stod med et brev i hånden, benægtede han indholdet og valgte derefter at dreje om på hælene og gå sin vej. Det var en 2006 direktør for Danmarks største lufthavn for fuld udblæsning!

Komplet uegnet til at kommunikere med offentligheden og det var derfor ikke noget let valgt for den lille mand, om han forsat skulle gemme sig på sit kontor eller dumme sig foran åbent kamera til stor forbløffelse for den danske befolkning.

På et enkelt punkt har lufthavnsdirektøren dog ret. De lange køer ved indtjekning er flyselskabernes ansvar. Der er derfor grund til, at andre burde få røde ører.



Der er ingen problemer ved securitycheck, siger Niels Boserup

07-07-2006


 

Arrogant Lufthavnschef fundet i god behold

»Der er ikke de store problemer i lufthavnen« siger Niels Boserup. Lufthavnschefen, der i de sidste dag har gemt sig i sit glastårn i lufthavnen, måske med er skilt på døren "Er på ferie". Han blev fundet af journalister fra Berlingske Tidenden, der sammen med en låsesmed, fik adgang til chefen, som alle forgæves har søgt.

Med en baggrund som journalist, kan man vist rolig påstå, at lufthavnschefen effektiv har glemt alt om sin tidligere uddannelse.

»Bagagebåndet køre nu igen. De anlæg, der leverer bagage til ankomne passagerer, har været i drift hele tiden. Der er ingen problemer. Vi fået ekstra mandskab ind til securitycheck, så også på den side kører det som det skal.« siger Niels Boserup. Til spørgsmålet: Hvordan kan det så være, at der er så meget ventetid, udløste spørgsmålet: «Hvorhenne?»

Til spørgsmålet om hvorfor lufthavnen anbefaler at møde op 2,5 time før afgang, var svaret: «Det er heller ikke nødvendigt at gøre det, men det at rejse er en meget strabadserende oplevelse, og her i sommerperioden har vi en del, der ikke er vant til at rejse. Så et er et godt råd, men ikke noget krav«

Berlingske skriver videre: "Det kan undre, at Boserup ikke selv har set behovet for, at han personligt måtte stille op og tage tæskene. Det bringer mindelser frem om samme Boserups reaktion, da han for tre måneder siden som formand for TV2-bestyrelsen fralagde sig ansvaret for den totalt farceagtige fyring af TV 2-direktør Peter Parbo. I stedet for i det mindste at påtage sig blot en flig af ansvaret som bestyrelsesformand for forløbet, gav han utvetydigt Parbo skylden for farcen ved at påstå, at denne selv havde lækket den forestående fyring til pressen. Det var der ikke meget format over. Det har der heller ikke været indtil nu i hans håndtering af situationen i lufthavnen."

Der tegner sig i billede af en svag og arrogant lufthavnschef, der gemmer sig, når der er problemer. Det er ellers ikke fordi der ikke bliver betalt for det ansvarsfulde job. Årsløn kr. 6,7 mio. og dertil kr. 25 mio., som han kan indkasserer til december, som tak for, at han valgte at blive på pinden, da den australske kapitalfond Macqurie Airports købte 52 pct. af aktierne i virksomheden.

06-07-2006


At rejse er at lide

Sådan er denne side startede flere gange. De seneste problemer i Københavns Lufthavn har fået en del opmærksomhed de seneste dage - og ikke uden grund. At bagagebåndet bør udskiftes er én ting, men muligvis bør ledelsen skiftes ved samme lejlighed for bag problemerne ligger et stort ledelsessvigt. Der er ganske enkelt utilstrækkelig bemanding over alt i lufthavnen, som dermed ikke er gearet til det nuværende gennemløb af passagerer og det er er ganske enkelt arrogant, at man i stedet beder passagererne indfinde sig 2,5 timer før afgang.


Kø for at komme igennem sikkerhedskontrol

Et overset problem - i hvert fald i den pressedækning, der har været lufthavnen til del - er bagagemodtagelsen for de rejsende, som lander i Kastrup. Ud over at det generelt tager lang tid før bagagen dukker op, går båndet ustandselig i stå grundet efterladt bagage på båndet, der på denne måde hindre, at ny bagage kan komme op på båndet.

Helt kaotisk var der i bagageankomsten den 3. juli hvor der overalt lå bjerge af efterladt bagage på gulvet. Med til at giver lidt morsom underholdning er den stadig meddelelse over højtaleren om, at der ikke må efterlades bagage og det vil blive fjernet af sikkerhedsmæssig grunde.
- Tasker og pakker, der står uden opsyn, skal konfiskeres med det samme.
Så simpelt lyder sikkerhedsparolen fra Københavns Lufthavn og Statens Luftfartsvæsen.

Samtlige bagagebånd var tillige blokeret med ca. 75 pct. af båndets længde med efterladt bagage og, som nævnt ovenfor, betyder det, at ny bagage ikke kan komme op på båndet. Vakse passagerer begyndte på egen hånd - idet mindste - at skubbe det lidt sammen for at få nogle huller, for det var ikke til at øje en servicemedarbejder.

De nye ejere af Københavns Lufthavn sidder nok begravet i at kigge på deres bankkonti og deres investeringer og lader derfor en underdirektør fremkomme med nogle forkølede og dårlige undskyldninger, når der er kamera på. I stedet burde han gå en runde i lufthavnen og sætte nogle initiativer i gang - for det er åbenbart for enhver med blot en smule omløb i hovedet hvad der bør gøres.

05-07-2005

Tilbage


 

Top

04-07-2006 - Opdateret 23-04-09